I think it's time to just move on

2010-10-12 Kl. 00:17:23
Jag kan inte sova... så sitter och kollar igenom lite gamla saker jag skrev på apberget förr i tiden. Hittade ett inlägg jag totalt glömt bort men som är så himla viktigt. Detta skrev jag femte januari 2008, ord för ord:
___

" -Skulle du kunna göra något tror du som skulle kunna klassas som våldtäkt?

-Ja, det tror jag nästan att jag skulle kunna göra.

-Vad skulle det vara då?

-Det är typ om man ligger och håller på, så säger tjejen nej, och så blir det bara så i alla fall.

-Varför tror du det blir så bara i alla fall?

-Att man vill så pass mycket liksom.

-Även om det betyder att det känns jättehemskt för tjejen?

-Det tänker man nog inte på.

-Men du skulle inte vilja kalla det för våldtäkt ändå?

-Nej, jag tror inte det."

från: En riktig våldtäktsman, en bok om samhällets syn på våldtäkter.

 

Kanske bara jag som är konstig på något sätt. Har fastnat vid två böcker, Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman utav Katarina Wennstam. Även fast man kanske inte gillar att läsa, så tycker jag att dom där böckerna är något man borde läsa. Det är så jävla sjukt alltihopa, berättas om helt sjuka våldtäktsfall och vad som händer sen. Att våldtäktsmannen som känner offret får ett lägre straff -just pga offret känner våldtäktsmannen, att bara för att tjejen druckit alkohol frivilligt under kvällen och sedan blivit våldtagen påväg hem så är det delvis hennes eget fel, just eftersom hon frivilligt druckit alkohol. usch, man får ont i magen av att läsa dom men man kan ändå inte slita sig ifrån dom.

 

___

Jag kanske ska följa mitt eget tips och läsa om dom där böckerna och det tycker jag att ni också ska göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0